Η πρώτη φωτογράφιση μαύρης τρύπας

Σήμερα στις 13:00 UTC ανακοινώθηκε το εκπληκτικό αποτέλεσμα της φωτογράφισης για πρώτη φορά μιας υπερμεγέθους μελανής οπής, αυτής στο κέντρο του κοντινού μας γαλαξία Μ87. Αποτέλεσμα μιας γιγαντιαίας προσπάθειας που συνέζευξε 8 μεγάλα ραδιοτηλεσκόπια (ALMA, APEX, IRAM 30-meter telescope, James Clerk Maxwell Telescope, Large Millimeter Telescope Alfonso Serrano, Submillimeter Array, Submillimeter Telescope, και το South Pole Telescope) σε διαφορετικά μέρη του πλανήτη μας σε ένα ενιαίο συμβολομετρικό τηλεσκόπιο με ονομασία Event Horizon telescope (Τηλεσκόπιο Ορίζοντα Γεγονότων), το οποίο επέτυχε την εκπληκτική αυτή φωτογράφιση.

Η διακριτική ικανότητα αυτού του τηλεσκοπίου είναι των 20 μικρο-δευτερολέπτων του τόξου, ικανή για να διαβάσει κανείς εφημερίδα στη Νέα Υόρκη καθήμενος σε ένα καφέ στο Παρίσι (όπως χαρακτηριστικά αναφέρθηκε στον τύπο). Αυτό που εμφανίζεται στη φωτογραφία ως κεντρική μαύρη περιοχή είναι η «σκιά» της μελανής οπής, που δημιουργείται από τη βαρυτική καμπύλωση και σύλληψη φωτός από τον ορίζοντα γεγονότων, κάτι που προβλέπει η Γενική Θεωρία της Σχετικότητας, και που περίτρανα αποδείχθηκε παρατηρησιακά. Τα δεδομένα, όγκου πολλών petabytes, συλλέχθηκαν το 2017 και πήρε 2 χρόνια για να αναλυθούν με τη βοήθεια υπερυπολογιστών και καινοτόμων αλγορίθμων. Το εκπληκτικό αυτό αποτέλεσμα είναι το παράγωγο της επίπονης και πολυετούς επιστημονικής εργασίας άνω των 200 αστρονόμων και τεχνικών από όλον τον κόσμο.

Observations from the Event Horizon Telescope of the supermassive black hole at the center of the elliptical galaxy M87, for four different days. Πηγή. https://iopscience.iop.org/journal/2041-8205/page/Focus_on_EHT