Δ. Αιγινίτης (1862-1934), ο μακροβιότερος και σημαντικότατος Διευθυντής του Αστεροσκοπείου

Ο σπουδαίος αστρονόμος Δημήτριος Αιγινίτης (1862-1934) υπήρξε ο μακροβιότερος Διευθυντής του Αστεροσκοπείου Αθηνών (1890 έως 1934), και ένας από τους σημαντικότερους. Ανέλαβε Διευθυντής μετά από πρόσκληση του Χ. Τρικούπη, έχοντας ολοκληρώσει τις σπουδές του στο Παρίσι με κρατική υποτροφία.

Σημαντικά ήταν τα επιτεύγματα κατά τη διάρκεια της θητείας του.  Πιο συγκεκριμένα, ο Δ. Αιγινήτης:

• Ίδρυσε τα τρία Τμήματα του Αστεροσκοπείου (Αστρονομικό, Περιβάλλοντος και Γεωδυναμικό) τα οποία αποτελούν σήμερα τα τρία Ινστιτούτα του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών.
  • Επέκτεινε το δίκτυο των μετεωρολογικών σταθμών σε 100 συνολικά σταθμούς.
  • Ξεκίνησε τη συστηματική παρακολούθηση των σεισμών και άλλων γεωφυσικών παραμέτρων.
  • Εισήγαγε την Ελλάδα στο Γρηγοριανό (νέο) ημερολόγιο το 1923, στο Παγκόσμιο Σύστημα Αναφοράς Χρόνου και στο Διεθνές Σύστημα Μέτρων και Σταθμών (SI – Système Internationale d’Unités).
  • Οργάνωσε την υπηρεσία ρύθμισης χρονομέτρων του εμπορικού και πολεμικού ναυτικού, ώστε να μπορούν τα πλοία να βρίσκουν το στίγμα τους.
  • Εξέδωσε τα Χρονικά του Αστεροσκοπείου στα γαλλικά (Annales de l’Observatoire national d’Athènes – 12 τόμοι, διαβάστε on-line τον τρίτο τόμο εδώ) που περιείχε δημοσιεύσεις και ερευνητικές εργασίες, το Bulletin Météorologique με προγνωστικά για τον καιρό, «Το Κλίμα της Ελλάδος», καθώς και πλήθος εκλαϊκευτικών και πανεπιστημιακών συγγραμμάτων σε ελληνικά και ξένα περιοδικά.
  • Αναβάθμισε το Αστρονομικό Τμήμα με νέα όργανα και τηλεσκόπια (Δωρίδη και Συγγρού).

Ο Δ. Αιγινίτης διετέλεσε δύο φορές Υπουργός Παιδείας (1917, 1926), ενώ υπήρξε καθηγητής Μετεωρολογίας και Αστρονομίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Ίδρυσε την Ακαδημία Αθηνών (1926), αναδιοργάνωσε το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, και πρωτοστάτησε στην ανέγερση της Φιλεκπαιδευτικής εταιρείας στο Ψυχικό. Αποτέλεσε δε ιδρυτικό μέλος της Διεθνούς Αστρονομικής Ένωσης, η οποία γιορτάζει φέτος τα 100 έτη λειτουργίας της.

Έφυγε από τη ζωή στις 14 Μαρτίου 1934.