Ότι το τηλεσκόπιο το εφηύραν παιδιά!

Την ώρα που ένας οπτικός εργαζόταν στο εργαστήριό του, είδε δυο παιδιά που έπαιζαν με τους φακούς του παρατηρώντας το τοπίο γύρω τους. Ήταν ο Ολλανδός Hans Lippershey (1570-1619), πίσω στο μακρινό 1608. Ο Lippershey «είδε» μέσα από τη παιδική περιέργεια ένα νέο οπτικό όργανο. Ήταν επίσης ο πρώτος που περιέγραψε το τηλεσκόπιο και γραπτά. Κάπως έτσι λοιπόν δημιουργήθηκε το πρώτο τηλεσκόπιο. Ή μήπως όχι; [1]

Μέσα στα χρόνια αρκετοί διεκδίκησαν τον τίτλο του εφευρέτη του τηλεσκοπίου. Ο Ολλανδός Zacharias Janssen (γεν. μεταξύ 1580 και 1588, απ. 1638) είναι γνωστός σχετικά με την συμβολή του στη δημιουργία των πρώτων τηλεσκοπίων, καθώς και του συνεστιακού μικροσκοπίου [2]. Εξάλλου ο επίσης Ολλανδός, Jacob Metius (γεν. 1571, απ. μεταξύ 1624 και 1631) διεκδίκησε την πατέντα του τηλεσκοπίου λίγες εβδομάδες μετά τον Lippershey. Αρχικά τα μέλη της κυβέρνησης της Ολλανδίας αμφέβαλαν και για τους δυο αιτούντες δίπλωμα ευρεσιτεχνίας. Κατέληξαν σε συμβολική επιβράβευση για τον Metius, ωστόσο η αμοιβή του Lippershey ήταν υψηλότερη, καθώς του ανέθεσαν την κατασκευή αντιγράφων του τηλεσκοπίου του [3].

Ο Γαλιλαίος (1564 – 1642), για τον οποίον η ιστορία αναφέρει πως ανακάλυψε το τηλεσκόπιο πριν τον Lippershey, το 1610 έστρεψε το τηλεσκόπιό του προς τον πλανήτη Δία ανακαλύπτοντας ένα «διοκεντρικό» σύστημα εντός του ηλιακού μας συστήματος. Όλα άρχισαν από μια απλή παρατήρηση που κατόπιν πήρε μορφή συγκεκριμένης μεθοδολογίας. Ο ίδιος ήταν σε θέση να «προβλέπει» τις επικείμενες θέσεις των δορυφόρων του πλανήτη. Μέσα από την παρατήρηση συνέβαλε στην εξέλιξη τόσο της δικής του μεθοδολογίας, όσο και του τηλεσκοπίου [4]. Παρ όλα αυτά, ο Thomas Harriot (1560 – 1621) ήταν ο πρώτος ο οποίος παρατήρησε ένα αστρικό σώμα με το τηλεσκόπιό του τον Ιούλιο του 1609, ίσως και παλαιότερα [5], ενώ η παρατήρηση του Γαλιλαίου πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους.

Αντίγραφο ενός από τα τηλεσκόπια του Γαλιλαίου αφού έμαθε για την εφεύρεση του τηλεσκοπίου το 1608. Aγοράστηκε από το Museo di Fisica e Storia Naturale, Φλωρεντία, Ιταλία το 1923. (Πηγή: Science Museum Group Collection, http://collection.sciencemuseum.org.uk/)