eRosita: Μια νέα εποχή για την Αστρονομία ακτίνων Χ!

Μία από τις σημαντικότερες διαστημικές αποστολές ξεκίνησε από το κοσμοδρόμιο του Baikonur στις 13 Ιουλίου 2019 (14:31 CEST). Η εκτόξευση ήταν αρχικά προγραμματισμένη για τις 21 Ιουνίου, αλλά αναβλήθηκε τρεις φορές λόγω προβλημάτων του πυραύλου “Proton M”, ο οποίος μεταφέρει το τηλεσκόπιο στο διάστημα.

Το τηλεσκόπιο Spektr-RG είναι μια κοινοπραξία της Ρωσίας με τη Γερμανία που θα χαρτογραφήσει ολόκληρο τον ουρανό στις ακτίνες Χ, με πρωτοφανή λεπτομέρεια. Απαρτίζεται από δύο όργανα, τα eRosita” (Γερμανία) και Art-XC” (Ρωσία) και σηματοδοτεί την έναρξη μιας νέας εποχής για την Αστρονομία ακτίνων Χ.

Αφού διανύσει 1,500,000 χιλιόμετρα, θα τεθεί σε τροχιά γύρω από το σύστημα Γης – Ήλιου.

Η αποστολή προβλέπεται να διαρκέσει τουλάχιστον επτά χρόνια. Παρ’ όλα αυτά, μέσα σε μόλις έξι μήνες από τη στιγμή που θα τεθεί σε τροχιά εκτιμάται πως θα έχει πραγματοποιήσει μια πρώτη χαρτογράφηση των ακτίνων Χ, που ρέουν στο σύμπαν, σαρώνοντας ολόκληρο τον ουρανό.

Το τηλεσκόπιο αναμένεται να παρατηρήσει περίπου 100,000 σμήνη γαλαξιών και περισσότερες από 3,000,000 υπερμεγέθεις μαύρες τρύπες, με απώτερο στόχο τη μελέτη της διαστολής του σύμπαντος και τη φύση της μυστηριώδους “σκοτεινής ενέργειας”.

Credits: Peter Friedrich/MPE