Το Διαστημικό Τηλεσκόπιο Hubble και πάλι σε κατάσταση ομαλής λειτουργίας

Είχε τεθεί σε κατάσταση ασφαλούς λειτουργίας από την Παρασκευή 5 Οκτωβρίου λόγω βλάβης σε ένα από τα γυροσκόπια του

Το Διαστημικό Τηλεσκόπιο Hubble (Credits: NASA)

Η Αμερικανική Υπηρεσία Αεροναυπηγικής και Διαστήματος (NASA) επανέφερε το Διαστημικό Τηλεσκόπιο Hubble σε κατάσταση κανονικής λειτουργίας στις 26 Οκτωβρρίου και ολοκλήρωσε την παρατήρηση του γαλαξία DSF2237B-1-IR. Η επάναφορά του τηλεσκοπίου επετεύχθη μετά την επιτυχή ενεργοποίηση του τελευταίου από τα εφεδρικά γυροσκόπια.

Το Διαστημικό Τηλεσκόπιο είχε τεθεί την Παρασκευή 5 Οκτωβρίου σε κατάσταση ασφαλούς λειτουργίας (η οποία έθεσε το τηλεσκόπιο προσωρινά σε σταθερή κατάσταση) λόγω βλάβης σε ένα από τα τρία γυροσκόπια που χρησιμοποιούνται για τη σταθεροποίηση και τη στόχευση του οργάνου. Το τηλεσκόπιο διαθέτει συνολικά έξι γυροσκόπια. Σε κατάσταση ομαλής λειτουργίας χρησιμοποιεί τρία από αυτά ενώ μπορεί να κάνει επιστημονικές παρατηρήσεις ακόμη και με ένα. Το γυροσκόπιο που υπέστη βλάβη ήταν το τρίτο στη σειρά αφού άλλα δύο είχαν ήδη τεθεί εκτός λειτουργίας στο παρελθόν.  Μετά την πρόσφατη βλάβη, έγινε προσπάθεια να ενεργοποιηθεί το τελευταίο από τα εφεδρικά γυροσκόπια αλλά τα δεδομένα τηλεμετρίας είχαν δείξει ότι κατέγραφε μεγαλύτερους ρυθμούς περιστροφής από τους πραγματικούς.

Οι επιστήμονες εκτέλεσαν διαγνωστικούς ελέγχους και αναλύσεις για να βρεθούν εναλλακτικές λύσεις. Με την επιτυχή προσπάθεια επαναφοράς, το τηλεσκόπιο Hubble θα συνεχίσει τις επιστημονικές παρατηρήσεις στην κανονική του διάταξη με τρία γυροσκόπια.

Δεν είναι πάντως η πρώτη φορά που εμφανίζεται βλάβη στα γυροσκόπια του οργάνου. Το 1999 ομάδα αστροναυτών αντικατέστησαν και τα έξι γυροσκόπια του οργάνου καθώς και έναν από τους τρεις αισθητήρες οδήγησης που επιτρέπουν την ακριβή στόχευση και κρατούν σταθερό το τηλεσκόπιο.

19-27 Δεκεμβρίου 1999: Οι αστρονάυτες Steven L. Smith, και John M. Grunsfeld, εμφανίζονται ως μικρές φιγούρες σε αυτή τη φωτογραφία που ελήφθη κατά τη διάρκεια ενός διαστημικού περιπάτου. Οι αστροναύτες αντικαθιστούν τα γυροσκόπια στο εσωτερικό του τηλεσκοπίου Hubble. Στο βάθος της εικόνας διακρίνεται η επιφάνεια της θάλασσας μερικώς καλυμμένη από σύννεφα. (Credits:NASA, STS103-713-048)

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι στο παρελθόν το διαστημικό τηλεσκόπιο έχει επιδιορθωθεί από αποστολές αστροναυτών που εστάλησαν για το σκοπό αυτό στο διάστημα. Η πρώτη από αυτές πραγματοποιήθηκε στις 2 Δεκεμβρίου 1993 και περιελάμβανε εντεκαμελές πλήρωμα που πραγματοποίησε διαστημικούς περιπάτους και επισκευές για πέντε ημέρες. Κατά τη διάρκεια της αποστολής αυτής, το πλήρωμα αντικατέστησε διάφορα όργανα μεταξύ των οποίων και η αρχική κάμερα ευρέως πεδίου (WFCP, Wide Field and Planetary Camera) που αντικαταστάθηκε με νέα (WFCP2). H αντικατάσταση της πρώτης κάμερας κρίθηκε απαραίτητη λόγω των σφαιρικών σφαλμάτων που εντοπίσθηκαν στον φακό της και που είχαν ως αποτέλεσμα τη λήψη εικόνων που αν και ήταν καθαρότερες από τις αντίστοιχες των επίγειων τηλεσκοπίων, δεν ήταν της αναμενόμενης υψηλής ποιότητας.

Έως σήμερα, εκτός από τις αποστολές το 1993 και το 1999, άλλες τρεις αποστολές έχουν πραγματοποιηθεί (1997, 2002 και 2009) είτε για διαδικασίες ελέγχου είτε για αντικατάσταση ή επισκευή κάποιου οργάνου.

Το Hubble εν συντομία

Αποστολή
Εκτόξευση: 24 Απριλίου 1990, με το διαστημικό λεωφορείο Discovery (STS-31)
Πρώτη εικόνα: 20 Μαΐου , 1990: Star Cluster NGC 3532

Βάρος κατά την εκτόξευση: 11,110 kg
Βάρος μετά την αποστολή SM4: ~12,247 kg
Μέγιστη διάμετρος: 4.2 m

Στοιχεία Πτήσης
Τροχιά (Low Earth Orbit): Ύψος 547 km, με γωνία κλίσης 28.5 μοίρες ως προς τον ισημερινό
Περίοδος Τροχιάς: ~95 λεπτά
Ταχύτητα: 27,300 χλμ/ώρα

Οπτικά Χαρακτηριστικά
Υπεριώδες – υπέρυθρο (115—2500 nm)

Μετάδοση Δεδομένων
Το Hubble μεταδίδει 140 gigabits πρωτογενών δεδομένων κάθε εβδομάδα

Τροφοδοσία
Πηγή: Ο Ήλιος
Μηχανισμός: Δύο ~7.6μ ηλιακοί συλλέκτες
Παραγόμενη Ισχύς (στο ηλιακό φως):~5,500 watts
Κατανάλωση Ισχύος (μέση): ~2,100 watts

Ακρίβεια Στόχευσης
Το τηλεσκόπιο έχει τη δυνατότητα να κλειδώσει σε έναν στόχο χωρίς να αποκλίνει περισσότερο από 7/1000 του δευτερολέπτου της μοίρας, ή όσο το πλάτος μιας τρίχας σε απόσταση 1.6 χμ.

Οι Καθρέπτες του Hubble